lehed

RENESSANSS (Saksamaa, Prantsusmaa, Madalmaad)



 SAKSAMAA RENESSANSS
 PRANTSUSE RENESSANSS
 MADALMAADE RENESSANSS
 SAJANDID
·  14 -15. sajand tekkisid protestantlikud kirikud, hakati soosima jumalike ja ilmalike kunstiteoseid.
·  15. sajand arenes puuskulptuur ja trükikunst.
16. sajand arenes maali kõrval ka graafika. 


· 1494. aastal sõjakäigud Itaaliasse.
· Õukonna, kuninga ja suuraadlike
vajadus oma kuningliku residentsi järele.
· Itaalia kunstnikud.
· Francois I rajas losse ja edendas kunsti.
· 16. sajand ei suutnud Prantsusmaale kutsutud itaalia meistrid prantsuse traditsioone skulptuuris välja suruda.
Hoopis tugevam oli itaalia mõju 16. sajandil maalikunstile. Figuuri- ja kompositsioonmaalis sattusid prantslased täielikult itaalia meistrite mõju alla.
· 15. ja 16. sajandil jätkub klaasimaali suurejooneline viljelemine. Tänu tehniliste võtete täiustamisele osutus võimalikuks imiteerida tahvelmaali kõigi selle iseärasustega - varjudega, värvinüanssidega jne.
·  Madalmaade usuline ja poliitiline areng konfliktiderohke.
·  1477. a. valitsejaks Saksa-Rooma keisrid.
·  16. saj. alguses levis reformatsioon.
·  Katoliku kiriku seisukohalt reformaatoriteks ketserid, keda oli vaja karistada.
·  Keiser Karl V alustas ketserite jälitamist ja mõnede hukkamist, et katoliiklusele tuginedes oma riiki üles ehitada.
·  1556. a. läksid Madalmaad Hispaania alluvusse.
Usuvõitlus põimus vabadusvõitlusega. Põhja-Madalmaad (Holland) sai iseseisvaks, Lõuna-Madalmaad (Belgia) katoliiklikuks Habsburgide võimu all.

MAALIKUNST 
Albrecht Dürer(1471-1528)
·   Albrecht Dürer oli Saksamaa tähtsaim renessansskunstnik ja selle maa kuulsaim kunstnik läbi aegade. Ta oli oma aja juhtiv maalija ja graafik. Just graafilised tehnikad nagu  puu- ja vasegravüür said tema käe all uue väljenduslikkuse ning kõrgeima tehnilise taseme.
·   Düreri kunst avaldas mõju kogu Euroopas juba tema eluajal ja on olnud inspiratsiooniallikaks sajandeid peale teda.
·   Kunstniku huvi mõista kõiki ümbritseva maailmaga seotut, tohutu õpihimu ja mitmekülgsus kujundas talle maine, mis oli samaväärne Leonardo da Vinci kuulsusega Itaalias. 

Picture
Autoportree

Picture
Ema portree

Matthias Grünewald (1470-1528)
· Hilisgootika ja renessanss.
·  Vesiehituse insener ja õuemaalija.
·  Oma töödes paneb ta pearõhku värviprobleemidele ja valguse kujutamisele.
·  Iseloomulik on Grünewaldi kunstile suur ilmekus, tunnete kirglik ning haarav väljendus ja vapustav, traagiline õõnsus.

Pildiotsingu isenheimi altar tulemus
Isenheimi altar
· Kolmar´i muuseumis, mis valmis
u. 1511. aastal
· Peateoseks maalingud Isenheimi kloostri kiriku kahe tiivapaariga altaril
· Ristilöödus Kristus 3 meetrit kõrgel süngel ja müstilisel altaripildil mõjub kohutavate inimlike piinade kehastusena
· Altaril on näha sünge tühi maastik ja tumeda taeva foonil kujutatud ristilöödu
· Moonutatud, rohekas tõmbunud keha ja juuresviibijate punased mantlid jätavad musta öötaeva taustal õudse mulje
· Kui avada altari tiivad, võib näha ka helgemaid pilte
· Vasakpoolsed ahastavad figuuri – Maarja, Apostel Johannes ja põlvitav Maarja Magdalena
· Paremal seisab Ristija Johannes, viidates Kristusele kui lunastajal
· Teose ülesehitus: uusaegne kehade ruumilisus ja naturalism

Lucas Cranach vanem (1472 -1553)
· Töötas maalijana ja graafikuna saksi kuurvürsti õukonnas.
· Maalis usulisi maale ja portreesid. Aga ka antiikmütoloogia teemadel.
· Tööd olid väikse formaadilised ja manerislikud.
· Lõi aristokraatidele privaatseks silmailuks.
· Mõnedes teostes esineb koketeerimist ja naiivset erootikat.

Venus ja Cupido

· Prantsuse maalikunst oli kaua itaalia kunsti mõju all.

Jean Clouet (u. 1475 kuni 1580- 1541)
· Renessansmaali silmapaistev esindaja
· Oli päritolu flaamlane


 Picture
Austria kuninganna Elisabeth
· Paljudele Clouet` maalidel on väga iseloomulik hallikate siniste, külmade roheliste ja kollaste toonide domineerimine portreteerivate rõivastuse.
· Külm koloriit nagu rõhutas teravte piirjoontega köe ja näo vormi suletust.

Picture
Navarra Margareth, kuningas Francois I õde
·  Kuninga õukonna maalijate hulka kuulus ka Jean Clouet poeg Francois Clouet (1510-1572). Mõlema kunstniku stiili on väga palju jäljendatud.

Picture
Francois I portree

Francois Clouet „Francois I hobusel“
· Kuninga silmavaade, meelas suu, luksuslik rõivastus – esitab lõbujanulist meest

Picture
Suplev naine 1571
Hieronymus Bosch (1450-1516)
Pessimistlik fantast.
Tema arvates on inimene armetu, loomalik, irratsionaalne, hukkumisele määratud olend.
3-osalised altarimaalid, tavaliselt vasakpoolsel pildid pattulangemine keskel maine elu oma pattudega, paremal vääramatu karistus põrgupiinade näol.
Pildid unenäolikult põnevad, peened värvimängud, inspiratsiooniks 20. sajandi sürrealistidele.

Picture
“Lõbude Aed"
    on maalitud õlivärvidega puit alusele ning see koosneb kolmest, keskele sulgnevast osast, millest igal osal on oma tähendus.
    Teost tuleks lugeda vasakult paremale ning jäädvustatud sündmused on ka kronoloogilises järjestuses.
    Teosel on kujutatud alasti inimesi, ebaharilikult suuri puuvilju ja ebareaalseid loomi, mis on väga sarnane kõiksugu müütidega.

    Maal on hallikas toonis ning pole kooskõlas piibliga, mis on omane renessansile.

Jan ja Hubert van Eyck
Gentli altar avatuna ning suletuna
·   Traditsioonililsed piiblistseenid on siin peenmaalitehnika abil muudetud käegakatsutavalt reaalseks ja elavaks.
·   Van Eycki värvide kalliskivitaolist sära ja nagu sisemist hõõguvust on peetud järeleaimamatuks.



Pieter Brueghel vanem (1528/30-1569)
·   Suurmeister, õpetliku, moraliseeriva sisuga peenmaaltehnikaga olustikumaalija.
·   Igapäevastel stseenidel üldistav tagamõte.
·   Peategelasteks talupojad – lihtsustamata, robustset elujõudu imetledes. Vahel üksiku kangelae eneseteostuskatsete tühisus.

Pildiotsingu „Maastik Ikarose kukkumisega” tulemus
„Maastik Ikarose kukkumisega”
·   Hilisemates töödes pessimistlik, traagiline maailmakäsitlus. Inimesed väikesed, tühised olendid, kes ei näe ohtu. Tunneb neile kaasa. 
 SKULPTUUR

Jean Goujon (1510-1568)
· Louvre´i lossi projekteerimine ja ehitamine.
· Skulptor
· Tema tööks on reljeefid uuenenud fassaadil.

„Süütute kaevu"
  Kujutatakse saledaid peentesse voltitesse langevates läbipaistvates rüüdes nümfe, kel kannud käes. Goujoni figuurid seevastu mõjuvad gratsioosselt, kõige veidramaid riime viia loomulikku ja ilusasse kooskõlla. Goujoni figuuride omapärane ilu tuleneb eelkõige nende liigutuste mitmekesisusest.
  • Tema tööks on reljeefid uuenenud fassaadil.
    PicturePicture
Picture


  • Tuntud on ka tema Pariisi Süütute kaevu reljeefid.
    Seda kaunistavad graatsilised veekruusidega nümfid. Iga figuur on kujutatud erinevas liikumises, pea kergelt ühele poole keha teisele poole pööratud. Rütmiliselt voogavate riidevoltide alt võib kergelt aimata keha.
    Picture
    Picture
  • kuni 16. sajandini valitses gooti stiil
  • tähtis on puuplastika, ilusad nikerdatud altarid

 ARHITEKTUUR

· Arenes renessansikunst peamiselt kuninga, õukonna ja suuraadlike tellimusel.

Loire'i oru  lossid:

Chambord on omataolistest mõjukaim. Selle kolmekorruseline peaehitis ja tüsedate nurgatornidega tiibhooned piiravad siseõue. Müürid lõpevad ülal väikestest postikestest rinnatisega, mille tagant tõusevad fantastilise metsana tornid ja tornikesed, kõrged korstnad ja katuseaknad- kõik tihedalt kaetud kaunistustega. Selline eriline huvi katuseehitiste, eriti just katuseakende vastu jääbki edaspidi prantsuse arhitektuurile omaseks. Juba üksi nende abil võib prantsuse renessansi losse kergesti eraldada täiesti lameda katusega itaalia palazzo'dest.

















Chenonceaux' loss, mis oleks just nagu sillale ehitatud.Picture

Blois` loss- sinna õue ehitatud keerdtrepp kannab Francois I nime. Fontainebleau loss- seal kujunes välja omaette arhitektide, sisekujundajate, skulptorite ja maalijate koolkond.

Ecouen`i loss
Picture

Charleval`i loss
Picture

Ja veel:
(Fontainebleau, Ambois Aclay-le-Rideau Cheverny ja Dilandry)


  • Lossidega koos arenes aia- ja pargikunst. Hoolikalt pügatud hekid koos lilleklumpidega moodustavad hoolikalt valitud geomeetrilisi mustreid. Koos sümmeetria põhimõttele allutatud lossiga moodustab kogu kompleks harmoonilise terviku.
    Picture
  • renessanss-stiili mõju piirdub enamasti uute kaunistusvormide ülevõtmisega
  • parimaks näiteks on Antverpeni raekoda (1565), kus imiteeritakse itaalia arhitektuurivõtteidPildiotsingu Antverpeni raekoda tulemusAntverpeni raekoda 

 VÕRDLUS
· Saksa renessanss arenes välja gootikast.
·Väga kaua püsis varasemast
keskajast pärinev mõtteviis.
· Inimesed olid sakslaste maalidel enamasti karmid, kogukad ja maalähedased.

· Sakslastele olid võõrad Itaalia renessanssi sagedased helgusemeeleolud.

Ehkki prantsuse 15. sajandi maalikunst ei saavutanud sellist ühtsust kui Madalmaadel, mõjub ta täiesti iseseisvana ja omapärasena.

·  Väljapaistvaid saavutusi oli maali alal. Madalmaadest.

·  Madalmaadest sai alguse õlivärvidega maalimine.


·  Alles 16. sajandil hakkas renessanssi stiil Madalmaadesse jõudma.


(Osa teksti on võetud minu isiklikust konspektist)

Allikmaterjal:
http://kunstiabi.weebly.com/renessanss.html

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar